Lite svar och träning?

9/5
Lite dålig sömn och ont knä har gjort att träningen har blivit lidande men ikväll tänkte jag dra till gymmet istället för innebandyn. Då jag har en tendens att skada mig på innebandyn så får den utebli så att knät kan bli bättre. Istället lägger jag fokus på stabilitet och tänkte köra lite ben idag på gymmet.

Imorgon tänkte jag börja gymma med en klasskamrat, inte Lovisa men hon och jag kommer börja träna igen mer frekvent. Denna klasskamrat heter Linda och vi ska helt enkelt träna och komma iform tänkte vi.

Annars nytt i livet typ 3 veckor kvar av universitetsutbildningen, sjukt tråkigt! Men det har varit ett par intressanta år som avslutas med examensarbete där jag och två kamrater skriver om benskörhet hos kvinnor och hur de ska träna för att undvika skador och hur kvinnor utan osteoporos ska träna för att undvika att få det. Sjukt intressant men mycket artikelläsning. =P

Som svar till Lovisa's kommentar:
Kan försöka lägga in lite mer förklaringar osv till hur man utför vissa rörelser, för jag vet att många inte gör det och i just styrketräning så är fokus just på hur rörelsen utförs inte hur mycket man lyfter. Man ser mer än ofta personer som lyfter tunga vikter på gymmet som utför rörelserna fel och därigenom ökar skaderisk eller helt enkelt inte får den effektivitet som de är ute efter bara för att de vill lyfta "to much to soon".

Får se lite frammåt när examensarbetet är i hamn om jag kan lägga in ett par gånger i veckan lite rörelseträning på bloggen.
Precis som du säger så tycker jag det är sjukt kul att hjälpa folk att komma igång, men det är lite de här med att göra det till ett yrke. Det förlorar lite charmen om det blir ett 7-16 jobb =P rutiner sätts in osv...
Har fått förslaget att bli idrottslärare också men vet inte det heller, det blir lite samma sak. Samt att fokus inte är på styrketräningen utan mer på samspel och bollsporter enligt min mening.
Men kanske som du också sa att ha det vid sidan av ett annat jobb kanske =) vi får se vad framtiden utvisar. Har planer på att börja med ett fysiskt jobb som tar mycket på t.ex. knä osv så kan vara en idé.

Ta mig inte fel på det jag säger nu =P
Men är inte direkt ute efter fler läsare utan mer indirekt isåfall. Jag e bara ute efter att få skriva om det jag tycker e kul intressant samt att hålla koll på min egen träning. Men som jag också skrev så indirekt så gillar jag hjälpa folk till bättre hälsa och därför lägger jag upp tips och motivation emellanåt.
jag är mycket tacksam för de läsare jag har =) trevligt att folk finner det intressant att läsa vad jag har för mig.

Tack mina få läsare =) Och glöm inte att skriva lite om vad ni hittar på med i träningsvärlden! Släng en kort kommentar här nedanför!
Annars ha en god kväll och keep it fit! =)


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Vad roligt att du och Linda kan träna tillsammmans! :) Ni två som bor i samma stad kan nog träna fler gånger tillsammans och det kan leda till ett mer rutin träning. Jag kan inte följa med er och träna imorgon, eftersom jag inte har någon möjlighet att ta mig till stan :P Men vi får försöka ta en dag som vi kan träna också, om inte tiden har något annat att säga och snabbspola (som den har gjort hittills ;) )



En annan sak om man ska bli idrottslärare/PT eller någonting liknande, är att man är tvungen att lära sig mycket MYCKET mer än bara styrketräning. Kondition, fysiologi, anatomi, Skaderisker, sjukdomar, risker, pedagogik osv osv, och om man inte är motiverad så kan det döda glädjen i att träna! :O Så så länge som du känner att det inte är ABSOLUTA drömjobbet, så tycker jag personligen att det kan förbli en hobbyverksamhet och njut av det! :D

2011-05-09 @ 18:17:23
URL: http://ladylovan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0