Hemmapass

24/7
Lägger upp ett alternativt hemmapass för de som ej vill/kan/orkar gå till gymmet, fokus kommer ligga på helkroppsträning.

(Detta är en rekommendation, jag tar exempel från litteratur och källor som jag anser vara bra)
(Blå text är länkar som går att klicka på för att läsa mer om informationen jag skrivit om, även bilder är klickbara då visar de bilderna i större format och vissa bilder visar även rörelsernas utförande)

Till att börja med vill jag säga att enligt SNR så rekommenderas 30 min fysisk aktivitet, dagligen.
Jag vill lägga till det i detta hemmaträningspass fast då i form av promenader antingen på morgonen eller kvällen, dock ska det göras dagligen. Utöver det så funkar det att träna 3 pass per vecka. Lägg gärna dessa passen med en vilodag mellan varje, övningarna jag kommer lägga upp är förslag och har man andra favoriter som berör samma muskelgrupper får man gärna byta ut övningarna. Mina rekommendationer som jag visar här kommer kunna utföras av de flesta männsikor utan rörelseförhindring. Vissa kommer vara tunga att utföra någon längre tid i början, det är att förvänta sig men det är bara bita ihop. Otränade kommer även känna av träningsvärk 1-3 dagar efter passet, sluta inte att träna för det, träningsvärk är inget farligt.

Så med det sagt, här kommer passet:

Uppvärmning (video exempel på engelska, dock inte svår att förstå)

Övning 1 Tricepspress med hantel: 3 x 8 eller Bänkdips: 3 x 5

eller

Övning 2 Bicepscurl med hantel: 3 x 8



Övning 3 & 4 Utfallsteg framåt (utan vikter): 3 x 15 och Benböj (utan vikter): 3 x 10

och

Övning 5 & 6 Sidoplankan: 3 x 10 och Plankan: Så länge man orkar! (Just do it!)

och

På sista övningen, plankan, så ska man stå statiskt. Kroppen får inte nudda golvet och rumpan ska inte vara i vädret så att säga, magen, rumpan ska vara spända och vikten läggs på armarna. Vid frågor angående passet eller utförande av övningar eller bara generella synpunkter eller förslag på förändringar skriv gärna en rad som kommentar så ska jag svara så snabbt jag kan.
Tack för att ni läst och tagit del av detta hoppas det kan hjälpa eller ge inspiration till egen träning.
Sist men inte minst, JUST DO IT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0